Public Transportation for Dummies

Julkisen liikenteen perusteesinä täällä on tainnut olla ”keinolla millä hyvänsä”, tai jopa ”perille, elävänä tai kuolleena”. Manilan liikennettä ei voi kuvata muulla sanalla kuin kaaoottinen. No, samanhenkistä settiä löytyy varmasti muualtakin, mutta touhu on aika erilaista kuin Suomessa.

Kaistoilla (tai edes ajosuunnalla) ei ole niin kovasti väliä. Jengi suorittaa välillä todella käsittämättömiä peliliikkeitä liikenteessä, ja tien ylitys jalankulkijalta onnistuu parhaiten suojautumalla kokeneempien paikallisten taakse. Toinen vaihtoehto – eikä edes niin kehno – on sulkea silmät, kävellä tasaista vauhtia ja toivoa parasta!

Metro/Light Rail Transit -systeemit täällä ovat aika lapsenkengissään. Kaupungista löytyy pari erilaista LRT/MRT-linjaa, mutta kattavuus ei todellakaan vastaa hieman kehittyneempiä mestoja, kuten jo mainittua Hong Kongia. Itse asiassa juuri tätä kirjoittaessa oli netissä uutinen, että kaksi LRT-junaa (onneksi tyhjinä!) olivat jonkin kytkinvian vuoksi törmänneet. No, sattuuhan sitä kaikenlaista ”paremissakin piireissä” <lisää tähän kaksikirjaiminen lyhenne>.

Bussit kuljettavat lyhyille ja pidemmille matkoille, junaliikennettä ei oikein ole (eletään kuitenkin saaristossa). Taksit ovat halpoja ja suhteellisen luotettavia. Esim. Lonely Planet suositteleekin käyttämään vain takseja Manilassa liikkumiseen, ellei budjetti ole todella tiukka. Kaupunkien sisäisten bussien käyttö vaatii myös useimmiten paikallisen oppaaksi, sen verran sekavaa toimintaa se on.

Perussettien lisäksi mielenkiintoisimpia ovat kuitenkin tricyclet, pedicapit ja jeepneyt. Tricycle on ”sivuvaunu-Zündappi”, eli moottoripyörä sivuvaunulla. Liikennöinti pienemmissä kaupungeissa ja kylissä perustuu käytännössä aina tricyclen käyttöön. Pedicap on vastaava sivuvaunuhärveli, mutta polkupyörään pultattuna. Niitä voi käyttää lyhyillä matkoilla kaupungeissa, koska jalankulku saattaa aina välillä olla hankalaa. Pedicapit ajelevat täysin sujuvasti autoliikenteen seassa, helposti pieniä pätkiä myös vastaantulevien kaistalla. Vastaavat viritykset ovat varmaan Aasian matkaajille tuttuja.

 

Tricycle-kuskit ovat usein hyväntahtoisia mutta vähän hölmön näköisiä…

Ykkönen on kuitenkin uniikki Filippiiniläinen julkisen liikenteen ratkaisu: jeepney. Kaikille corollanvirittelijöille kotosuomeen tiedoksi: tuningin syntymäkoti on löytynyt! Kahta samanlaista jeepneytä ei varmaankaan ole ikinä valmistettu, jokainen tuunataan käsityönä täysin yksilölliseksi. And this was looong before my nigga extotözii on emtiivii!

Jeepneyt olivat alunperin jenkkiarmeijan toisen maailmansodan aikana tänne jättämiä jeeppejä, jotka näppärät paikalliset pidensivät ja tuunasivat mieleisensä näköiseksi. Ja mieleisensä näköinen tarkoittaa jotain todella tsaikedeelista! Tehopuolen virittelystä en tiedä sanoa, ilmeisesti meiningillä ”all show, no go”. No, tätä ei vain voi selittää ilman kuvia:

Thanks for pimping my ride!

Jeepneyllä liikkuminen vaatii myös tiettyä paikallistuntemusta ja osaamista. Usein autojen kylkeen on maalattu tai tuulilasiin on merkattu mitä reittiä ne kulkevat. Kyytiin voi hypätä melkein mistä vain ja pois voi jäädä samoin melkein missä vain. Kyyti maksaa ensimmäiseltä neljältä kilometriltä reilu 10 senttiä, eli ei juuri mitään. Maksu tapahtuu hämmentävästi vain sanomalla ”payapo” tai jotain sen suuntaista ja antamalla rahat vierustoverille, joka laittaa ne eteenpäin kuskille. Vaihtorahat tulevat samaa reittiä takaisin.

Pois kyydistä pääsee sanomalla ”para (po)” tai suorittamalla erinäisiä muita eleitä, jotka vain paikalliset aistivat.. kuten koputtamalla kattoa tai maiskuttamalla suutaan tai viheltämällä. Suositeltavaa on kuitenkin puhua. Koputus on ovia varten ja viheltely ja maiskuttelu koirille ja hevosille. Kaikenkaikkiaan erittäin hämmentävä, mutta mielenkiintoinen ja edullisin tapa matkustaa.

Alla video oikeaoppisesta Jeepneyllä matkustamisesta:

Mainokset
Kategoria(t): Filippiinit Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s